Præstens klumme

Efter tre måneder som sognepræst ved Boholte Kirke, begynder jeg at kende det nye sted.
Først vil jeg sige tak til alle, der har taget så vel imod min hustru og mig.
Desværre blev kirken, og vi alle, hen over julen ramt af nye restriktioner. Det betød dog ikke så meget for kirkens tjenester og arrangementer, der i stor udstrækning kunne gennemføres som planlagt. Men vi ved kirken mærkede en frygt og nervøsitet blandt menigheden. At det er sådanne, er meget forståeligt. Dog vil jeg nævne at der også blandt børn og unge syntes at være en frygt, som jeg tænker, at vi bør hjælpe dem med at håndtere.

Når jeg bevæger mig gennem sognet, er det slående så mange man møder med en barnevogn, og det er tydeligt at Boholte er et sted med mange børn. Vi vil derfor i den kommende periode tage initiativ til at styrke kirkens tiltag over for børn og børnefamilier. Blandt andet vil der i foråret være tre børne-familiegudstjenester med spisning, vi har kaldt dem ’Gud og mad’.

Kernen i kirkens arbejde er gudstjenesten om søndagen og også her vil der være et nyt tiltag, som jeg har kaldt ’Søndagens tekster om tirsdagen’. Jeg oplever og hører ofte at de tekster, der prædikes over om søndagen er skrevet i et svært og ikke nutidigt sprog. Det er vel rigtigt, men de bibelske tekster kan noget og har kunnet det de sidste 2000 år. De har øvet stor indflydelse på vores måde at tænke, vores kultur og det samfund vi lever i. Så hver tirsdag formiddag vil det være muligt, sammen med andre, at læse og samtale om den kommende søndags tekster.

De første kristne havde ikke kirker, som vi kender det, men mødtes ofte i private hjem for der at dyrke den nye kristne tro. Dengang var det helt centralt at man spiste sammen, man kan sige at gudstjenesten med dens ritualer var et måltidsfællesskab. Det vil vi også prøve i Boholte Kirke og har derfor skærtorsdag en spisegudstjeneste.

Så kom glad, det bliver et spændende forår i Boholte Kirke og vi glæder os til at se dig. smiley